Als iemand iets kan vertellen over het verzamelen van data zonder daarbij de privacy van bezoekers te negeren, dan is het Maciej Zawadziński wel. Hij is de CEO van Piwik PRO, je zou kunnen zeggen: de tegenpool van Google Analytics, namelijk het analytics-platform dat zeer voorzichtig omgaat met de gegevens van klanten.
De basis van Piwik PRO is dat je als bedrijf, ook als je niet gebruikmaakt van Google, Apple of Facebook/Meta, prima data kan verzamelen zonder dat je de AVG-privacyregels overtreedt. Aan hem de logische vraag: noem eens vier manieren waarop je als bedrijf data kan verzamelen terwijl je de privacy respecteert.
1. Zorg dat je vooraf precies weet waarvoor je data verzamelt
Als bedrijf kom je niet meer weg met het statement: ‘we gebruiken de data om jullie beter van dienst te zijn’, zegt Zawadziński. ,,Consumenten prikken daar doorheen en bovendien hou je je dan niet aan de AVG-regels. Het is belangrijk dat je transparant bent en dus moet je goed uitleggen waarom je informatie verzamelt over de bezoekers aan je website. Als je dat niet doet, raak je het vertrouwen van je klanten kwijt.’’
2. Werk met geaggregeerde data
Het zou natuurlijk mooi zijn als je precies weet wie er online naar jouw bedrijf zoekt, weet Zawadziński, maar het is niet altijd nodig. ,,Je kan – naast de persoonlijke data die je zelf al hebt verzameld – ook gebruik maken van geaggregeerde dat. Een goed onderzoek naar de bezoekers van en website voor elektrische fietsen bijvoorbeeld zoals het aantal keer dat een bepaald model is geselecteerd. . ,,Je hebt echt niet altijd persoonlijk identificeerbare data nodig.’’
3. Legal en marketing moeten samenwerken
Het klinkt een beetje flauw misschien, maar Zawadziński legt uit dat het in de praktijk nog wel eens misgaat tussen de juridische- en de marketingafdeling. Juristen stellen immers allerlei regels op, terwijl marketing dan denkt: ze lopen ons alleen maar voor de voeten. ,,De regels zijn belangrijk, maar je moet natuurlijk niet ophouden met marketing en het kan niet zo zijn dat je je de handdoek in de ring gooit en opgeeft. Dat hoeft ook helemaal niet, zo lang je maar duidelijk weet wat je wel en wat je niet mag. Je hoeft ook echt niet heel veel technische kennis te hebben om op een privacyvriendelijke manier data te verzamelen, dat is echt een misverstand.’’
4. Werk met betrouwbare databureaus
Belangrijk is dat je je eigen data op orde hebt, dat je dus voldoende ‘first party data’ verzamelt, maar het is helemaal niet zo’n probleem om met bureaus samen te werken die data verzamelen, vertelt Zawadziński. ,,Maar je moet wel voldoende tijd besteden aan de selectie van zo’n bureau. Als een databureau al verschillende keren is aangeklaagd vanwege het zonder toestemming verzamelen of delen van gebruikersgegevens, dan moet je je achter de oren krabben. Bovendien moet je goed navragen hoe het data verzamelen gebeurt en checken of dat past bij de normen en waarden van je bedrijf.’’
Kortom, als je je met marketing bezig houdt is het belangrijk om te begrijpen dat er er een verandering gaande is. Het moment komt dichterbij dat cookies verzamelen niet meer mag en bovendien letten consumenten steeds meer op hun privacy. Tegelijkertijd moet je natuurlijk gewoon aan marketing blijven doen als bedrijf. Als legal en marketing goed samenwerken, je werkt met partners die de privacy respecteren, je gebruikmaakt van generieke analysedata en weet waarom je bepaalde data verzamelt en dit goed ook uitlegt aan de gebruikers, dan kun je nog altijd met jouw boodschap de doelgroep bereiken. .
Dit is het tweede artikel in de Maand van privacy in business samen met Piwik PRO. Met het analyticsplatform van Piwik PRO kun je elke stap in de customer journey op websites en apps meten, analyseren, verbeteren en stroomlijnen. Piwik PRO is het Europese alternatief voor Google Analytics, gericht op naleving van de strengste beveiligings- en privacyregels.